Γλώσσα:

Οργάνωση εκδηλώσεων με τίτλο «HERAKLION GASTRONOMY FEST 2019» – Δήμος Ηρακλείου

Πληροφορίες

Τίτλος Έργου
Οργάνωση εκδηλώσεων με τίτλο «HERAKLION GASTRONOMY FEST 2019» – Δήμος Ηρακλείου

Project Associates
  • Δήμος Ηρακλείου

Περιοχή/Χώρα
  • Ηράκλειο, Ελλάδα

Έτος
2019

Περιγραφή έργου

Περιβάλλον έργου:

Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία

Η σχέση της ελληνικής οικονομίας με τον τουρισμό ανέκαθεν υπήρξε συνυφασμένη. Παρά την οικονομική κρίση των τελευταίων ετών, ο τουρισμός αποτελεί ίσως, τον ισχυρότερο σύμμαχο που διαθέτει η ελληνική οικονομία.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα «Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία το 2018» του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) το 2018, προκύπτει η άμεση συνεισφορά του τουρισμού στη διαμόρφωση του ΑΕΠ, καθώς ανέρχεται στο 11,7%, δηλαδή σε περίπου €21,6 δις. Συνυπολογίζοντας και τα πολλαπλασιαστικά οφέλη, η συνολική συνεισφορά, ανέρχεται μεταξύ €47,4 - €57,1 δις, δηλαδή κυμάνθηκε μεταξύ 25,7% - 30,9% του ΑΕΠ. Περισσότερο από το 90% του εισοδήματος της τουριστικής δραστηριότητας προέρχεται από το εξωτερικό καθιστώντας τον τουρισμό σχεδόν αμιγώς εξαγωγική δραστηριότητα.

 

Ο τουρισμός βασικός πυλώνας της οικονομίας της Κρήτης

Η οικονομία της Κρήτης, της περιφέρειας με το τρίτο μεγαλύτερο περιφερειακό ΑΕΠ, στηρίζεται στον τουρισμό καθώς το 47% του συνολικού ΑΕΠ της προέρχεται από δραστηριότητες συνυφασμένες με τον τουρισμό. Γίνεται αντιληπτό, ότι η κρητική οικονομία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό, σχεδόν κατά το ήμισυ, στον τουρισμό. Άλλο ένα ενδιαφέρον στατιστικό που προκύπτει από την ίδια έρευνα, κατατάσσει την Κρήτη στις 5 ελληνικές περιφέρειες που αποφέρουν το 88% των εγχώριων εσόδων από τον εισερχόμενο τουρισμό για το 2018, λαμβάνοντας τη 2η θέση με ποσοστό 20%.

 

Ο Δήμος Ηρακλείου υλοποιεί στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό

Το Ηράκλειο, το βασικό αστικό κέντρο της Κρήτης και βασική πύλη εισόδου στο νησί, χρόνο με το χρόνο διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο μερίδιο στην τουριστική αγορά.

Υπάρχει πλέον «Πρόγραμμα τουριστικού μάρκετινγκ για την πόλη του Ηρακλείου» το οποίο και υλοποιείται σύμφωνα με την 555/2019 απόφαση.

Οι στρατηγικοί στόχοι του marketing για το Ηράκλειο είναι:

  • Στόχος 1: Ανάπτυξη μιας ισχυρής ταυτότητας που θα τονίζει τη μοναδικότητα του Ηρακλείου, τη συναρπαστική ιστορική του διαδρομή ανά τους αιώνες και τις ελκυστικές επιλογές ψυχαγωγίας που προσφέρει στους επισκέπτες του.
  • Στόχος 2: Αύξηση των ξενοδοχειακών πελατών του Ηρακλείου ιδίως τους μήνες εκτός υψηλής τουριστικής περιόδου προσεγγίζοντας πιο συστηματικά τόσο το ευρύ ταξιδιωτικό κοινό όσο και τουρίστες ειδικών κατηγοριών.
  • Στόχος 3: Αύξηση των ημερήσιων επισκεπτών και ενθάρρυνσή τους να δαπανήσουν περισσότερο χρόνο και χρήμα στην πόλη του Ηρακλείου.

Ζητούμενο λοιπόν για τη Δημοτική Αρχή και τις υπηρεσίες της είναι η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου για τον τουρισμό,  η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και η ευημερία των επιχειρήσεων και των πολιτών.

Αυτές οι στρατηγικές κινήσεις από τη Δημοτική Αρχή σε συνέργεια με το έντονο επιχειρηματικό ενδιαφέρον που παρατηρείται στο Δήμο, με άνοιγμα νέων επιχειρήσεων στο χώρο της εστίασης και  δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων έχουν αρχίσει ν’ αποδίδουν καρπούς.

Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2017 στην ετήσια λίστα του Euromonitor, «Top 100 City Destinations» αποδόθηκε στην πόλη ο τίτλος του ταχύτερα αναπτυσσόμενου τουριστικού προορισμού στην Ευρώπη με αύξηση αφίξεων 11% σε σχέση με το 2016. Τα στοιχεία αυτά που αφορούν το ποσοστό των επισκεπτών που φθάνουν και παραμένουν στην πόλη για ένα εικοσιτετράωρο τουλάχιστον για την τρέχουσα σεζόν (και μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου), παρουσιάστηκαν στο World Travel Event του Λονδίνου το 2018.

Μάλιστα, η επισκεψιμότητα για το 2018 των μοναδικών πολιτιστικών πόρων του Ηρακλείου (Αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου και Κνωσός) ήταν 545.870  (αυξημένη κατά 30,9% σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2017). Στην Κνωσό  ο αριθμός των επισκεπτών ήταν για το 2018  837.462 επισκέπτες με την αύξηση να αγγίζει το 33,7% σε σχέση με το 2017 που ήταν 626.152.

Να σημειωθεί ότι το αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου είναι το τρίτο στη σειρά με μεγαλύτερο όγκο επισκεπτών (πρώτο στη λίστα είναι το μουσείο της Ακρόπολης και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) με συνεχώς αυξητικούς δείκτες από το 2016 και έπειτα.

Εστιάζοντας σε μια άλλη έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ (2019) «Αξιολόγηση του brand Ελλάδα και σύγκριση με τον ανταγωνισμό στη Ν. Ευρώπη βάσει της εμπειρίας των τουριστών» παρατηρούμε ότι η ικανοποίηση του επισκέπτη για τον προορισμό καθορίζεται περισσότερο από ποτέ από μη εμπορικούς και άυλους παράγοντες (φιλοξενία από τους κατοίκους της περιοχής, αίσθηση ασφάλειας, περιβάλλον…).

Επιπρόσθετα, στους προορισμούς της Νότιας Μεσογείου συγκεκριμένα, η διαμονή και η ποιότητα φαγητού διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της εμπειρίας του επισκέπτη, αποτελώντας ισχυρό «επίκεντρο» της συνολικής ικανοποίησης.

Σε σύγκριση με το μέσο ανταγωνισμό, η Ελλάδα θριαμβεύει στον πολυπόθητο τομέα των επισκεπτών γαστρονομικού ενδιαφέροντος που συνδυάζει την ποικιλία της τοπικής κουζίνας, την ποιότητα, την τιμή και τη φιλοξενία.

Σε τοπικό επίπεδο, το Ηράκλειο, ως το μεγαλύτερο αστικό και οικονομικό κέντρο της Κρήτης, πληροί όλες τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη εστιασμένου τουριστικού προγράμματος που επικεντρώνεται στα κρητικά προϊόντα και τη γαστρονομία. Αποτελώντας τον κεντρικό σταθμό εισόδου στο νησί, ο στόχος γίνεται εύκολα επιτεύξιμος, καθώς ο επισκέπτης έρχεται άμεσα σε επαφή με τη πόλη. Στόχος της Δημοτικής Αρχής αλλά και φορεών που δραστηριοποιούνται στο δήμο είναι η δημιουργία περαιτέρω κινήτρων ώστε ο επισκέπτης να παραμένει στο Ηράκλειο θεωρώντας το ως βασικό προορισμό (city break) και όχι ως απλή δίοδο προς άλλα μέρη της Κρήτης.

Η τοπική κουζίνα αποτελεί σύμμαχο στην προσπάθεια αυτή καθώς δύναται να κεντρίσει το τουριστικό ενδιαφέρον με την ποικιλία και τη γαστρονομική ικανοποίηση που προσφέρει.

Όπως έχει επισημανθεί και στο πλαίσιο του «Επιχειρησιακού σχεδίου για την ανάπτυξη του γαστρονομικού τουρισμού του Ηρακλείου» που εκπονήθηκε από τον καθηγητή Δημήτρη Κούτουλα στο πλαίσιο της αρ.π.ρ. 29766/04-04-2018 σύμβασης που αφορά στην «Εξειδίκευση προγράμματος τουριστικού μάρκετινγκ για την πόλη του Ηρακλείου και ανάπτυξη της θεματικής ενότητας του γαστρονομικού προορισμού» το νέο αφήγημα για τη γαστρονομία στο Ηράκλειο είναι: «Το Ηράκλειο αποτελεί τη γαστρονομική πρωτεύουσα της Κρήτης, ενός νησιού με εμβληματικά προϊόντα, μακραίωνη ιστορία και φημισμένη σε όλον τον κόσμο διατροφή. Οι επαγγελματίες του Ηρακλείου προσφέρουν κουζίνα υψηλού επιπέδου καθώς και ξεναγήσεις, δοκιμές και άλλες δραστηριότητες γαστρονομικού ενδιαφέροντος, μέσα από τις οποίες οι επισκέπτες θα μυηθούν σε μια μοναδική παράδοση αυθεντικής φιλοξενίας και κορυφαίων γεύσεων».

 

Οι στόχοι:

  • Στόχος Α’: Η ανάδειξη του Ηρακλείου ως πολυδιάστατου γαστροτουριστικού προορισμού και η εξασφάλιση εκτεταμένης διεθνούς δημοσιότητας
  • Στόχος Β’: Η προσέλκυση επισκεπτών μέσω της γαστρονομίας ιδίως κατά τους μήνες εκτός της περιόδου αιχμής
  • Στόχος Γ’: Η αυξημένη εξωστρέφεια και διεθνοποίηση των επιχειρήσεων γαστρονομίας του Ηρακλείου
  • Στόχος Δ’: Η συνεχής βελτίωση της ποιότητας στις επιχειρήσεις γαστρονομίας του Ηρακλείου και η επαγγελματική ανάπτυξη όσων εργάζονται σε αυτές

 

«Ηράκλειο Μέρες γαστρονομίας 2019/Heraklion Gastronomy Days 2019»

Στο Ηράκλειο το 2018 πραγματοποιήθηκαν οι εκδηλώσεις γαστρονομίας «Heraklion Gastronomy Fest 2018», οι πρώτες μέρες αφιερωμένες αποκλειστικά σε προϊόντα της κρητικής γης και ανάδειξης συνταγών εμπνευσμένων από την κρητική γαστρονομία που πραγματοποιήθηκαν με τη συνέργεια όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της γαστρονομίας. Εκείνες τις ημέρες 20 παραγωγοί εξέθεσαν κρητικά προϊόντα, γνωστοί σεφ-επαγγελματίες αλλά και γυναικείοι συνεταιρισμοί μαγείρεψαν και τα πιάτα τους γεύτηκαν περισσότεροι από 2.500 επισκέπτες ενώ περισσότεροι από 6.500 επισκέπτες πήγαν στο χώρο της έκθεσης τις 4 ημέρες που παρέμεινε ανοικτή.

Έχοντας κάνει ένα καλό ξεκίνημα το 2018, ο Δήμος Ηρακλείου προχώρησε στην πραγματοποίηση των εκδηλώσεων γαστρονομίας, «Ηράκλειο Μέρες Γαστρονομίας 2019/Heraklion Gastronomy Days 2019» την περίοδο από 26 έως και 29 Σεπτεμβρίου, γιορτάζοντας ταυτόχρονα και την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού (27 Σεπτεμβρίου), στον υπαίθριο χώρο της Παλιάς Λαχαναγοράς, στη λεωφ. Σοφοκλή Βενιζέλου.

Οι εκδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού και του ΕΟΤ.

Βασικός συνδιοργανωτής ήταν η Περιφέρεια Κρήτης και σημαντικό ρόλο για την επιτυχία των εκδηλώσεων είχε η συμμετοχή, ως συνδιοργανωτές, των: Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΤΕΙ Κρήτης, Επιμελητήριο Ηρακλείου, Γεωτεχνικό Επιμελητήριο παράρτημα Κρήτης, Σύνδεσμος Τουριστικών & Ταξιδιωτικών γραφείων Κρήτης, Σωματείο Επαγγελματιών Ξεναγών Κρήτης – Σαντορίνης, Ένωση Επιχειρηματιών Ενοικιαζόμενων Διαμερισμάτων & Δωματίων Ν. Ηρακλείου, Παγκρήτιος Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων, Σύλλογος Επαγγελματιών Επισιτισμού και Διασκέδασης Ν. Ηρακλείου, Αγροδιατροφική Σύμπραξη Περιφέρειας Κρήτης, Σωματείο Μαγείρων- Ζαχαροπλαστών Ηρακλείου, Λέσχη Αρχιμαγείρων Κρήτης, Δίκτυο Οινοποιών Κρήτης, Αναπτυξιακός Σύλλογος Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης, We do local, Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Ηρακλείου, Δημοτική Επιχείρηση Πολιτισμού Τουρισμού και Ανάπτυξης Ηρακλείου.

Στο παραπάνω πλαίσιο  ο Δήμος Ηρακλείου προχώρησε σε ανάθεση του έργου «Οργάνωση εκδηλώσεων με τίτλο HERAKLION GASTRONOMY FEST 2019» που βάρυνε τον ομότιτλο ΚΑ ΕΞΟΔΩΝ: 15-6471.013.

 

Αντικείμενο έργου:

Η εταιρεία ΚΑΤΑΚΟΡΥΦΟ Μ.ΙΚΕ στο πλαίσιο του παραπάνω έργου ανέλαβε την υλοποίηση των εξής:

Α. Υπηρεσίες διαμόρφωσης χώρου έκθεσης

  • Στήσιμο εκθετηρίων
  • Ηλεκτροφωτισμός - Υδραυλικά χώρου
  • Αισθητικές παρεμβάσεις στο χώρο
  • Ενοικίαση εξοπλισμού κουζίνας
  • Ασφάλεια/καθαριότητα χώρου

 

Β. Παράλληλες εκδηλώσεις (μουσικές εκδηλώσεις & επιστημονική ημερίδα)

  • Βραδινές συναυλίες
  • Μεσημεριανό μουσικό event
  • Γαστρονομικές εκδηλώσεις
  • Ημερίδα που άπτεται των θεμάτων που πραγματεύεται το φεστιβάλ

 

Γ. Υπηρεσίες επικοινωνίας

  • Δημιουργικός σχεδιασμός/Εκτύπωση επικοινωνιακού υλικού
  • Αναμνηστικά δώρα
  • Υπηρεσίες επικοινωνίας Social Media
  • Βιντεσκόπηση & Φωτογράφιση εκδηλώσεων

 

Δ. Οργανωτική/τεχνική στήριξη διοργάνωσης

  • Οργανωτική υποστήριξη εκδηλώσεων
  • Τεχνική υποστήριξη τις ημέρες των εκδηλώσεων
  • Αναλώσιμα γραμματείας
  • Έξοδα ξεναγήσεων-μεταφράσεων

 

Ε. Έξοδα φιλοξενίας

  • Έξοδα μετακινήσεων (καλλιτεχνών, σεφ, δημοσιογράφων κλπ.)
  • Έξοδα διαμονής-διατροφής (καλλιτεχνών, σεφ, δημοσιογράφων κλπ.)
  • Επίσημο δείπνο εκδηλώσεων

Τα παραπάνω υλοποιήθηκαν βάσει των τεχνικών προδιαγραφών που αναγράφονται ΕΔΩ.

Ενδεικτικό φωτογραφικό υλικό από τη διοργάνωση

Ενδεικτικό προωθητικό υλικό

 

Χάρτης